
12 januari 2025
ds. Hans Slotman
Mattheus 1: 18-25
Hoe zou het met Jozef zijn geweest toen hij het kindje in de kribbe zag? Het was niet zijn kind. Wat was er gebeurd? Maria bleek opeens zwanger te zijn. Dat zal moeilijk geweest zijn voor Jozef. Hij zal vast gedacht hebben: Dat is het einde van onze relatie. Daarom wil hij afscheid nemen van Maria, want hij wil Maria niet in opspraak brengen.
Maar de engel van de Heer spreekt tot hem: “Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de Heilige Geest. Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van zonden”.
Die bevestiging had Jozef nodig. Maria is zwanger, niet door een verkrachting, niet door vreemd te gaan, maar door de Heilige Geest.
De engel zegt: “Wees niet bang”. Was Jozef dan bang? Zo komt hij niet over. Waarom zegt de engel dat dan? Er staat ook dat Jozef een rechtvaardig man is. Dat betekent: Hij leeft naar Gods wil. En de wet zegt dat dit niet kan en dat hij daarom afscheid moet nemen van Maria.
De wereld zegt: Alles is vrij! Maar is dat ook de stem van God? Rechtvaardig leven voor God is meer! Het gaat over heel ons leven. Over geld, over social media, over … Hebben we het daar met elkaar over?
Daarom zegt Jozef: In stilte neem ik afscheid van Maria. Dat doet hij in liefde, barmhartig, in stilte.
Het is zoeken naar een balans: Rechtvaardig leven voor God en tegelijkertijd in liefde tot de naaste (zondag 40). Daarom probeert hij Maria niet in opspraak te brengen.
In bijvoorbeeld de politiek gebeurt dat wel vaak. Hoe wordt er over vreemdelingen gesproken? En wij? Is er in onze gemeente een plaats die veilig is voor iedereen, ook voor diegenen die voorlangs de kerk lopen?
Wees niet bang, zegt de engel. Jozef is bang om het in de ogen van God verkeerd te doen. Bang om God verdriet te doen en tegelijkertijd om Maria in opspraak te brengen.
Jozef is in de bijbel een man op de achtergrond. Het is een kwaliteit om op de achtergrond te staan.
De engel zegt ook: Jozef, zoon van David. Dat betekent dat Jozef koningszoon is. Dat kan hem onbescheiden maken. Bij Jozef is dat niet het geval. Je kunt dus prins zijn, christen zijn, en toch bescheiden blijven.
Vervolgens staat er: Jozef nam Maria bij zich als zijn vrouw, maar had geen gemeenschap met haar. Wat een respect voor het werk van de Heer! Zijn eigen verlangen moet in de koelkast staan om ruimte te maken voor een nieuw begin.
Hij geeft Hem de naam Jezus. Daarmee neemt hij Hem aan als zijn Zoon, terwijl Hij eigenlijk niets van hem is. Daardoor kan deze zoon de troon van koning David bestijgen. Niet Jozef, maar het kind.
Je kunt jezelf verantwoordelijk voelen in de kerk, in je gezin, maar tegelijkertijd hoef je geen Messias te zijn. Jezus is onze verlosser, wij mogen een stapje terug doen.
Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede, zegt Jozef. In die omgeving is Jezus opgegroeid, bij Jozef en Maria. Dat is ontroerend.
Jezus zegt in de Hof van Getsemane ook: Niet mijn wil maar Uw wil geschiede. Alsof hij het geleerd heeft van Jozef, de man op de achtergrond.
Veel mensen zijn bang om op de achtergrond te blijven en zetten zichzelf op de troon, bijvoorbeeld op social media. Maar Kerst leert ons: Jezus is voor ons gekomen. Wij mogen opzij stappen voor Jezus.
Geef Hem alle ruimte in je leven. Voor Hem alle eer!!
Laatste Berichten
-
Urgentie voor Jezus, prediken boven genezen, heilige huisjes
Marcus 1: 29-39 en Marcus 2: 1-12... -
Opnieuw geboren worden
Jezus zei: “Werkelijk, Ik verzeker u, alleen... -
Bid, bedank, bewonder
Haarlem wil graag een ‘Stad van gebed’... -
Jezus, de vredevorst. Maar hoe dan?
Mattheus 10: 34 “Denk niet dat ik... -
Week van gebed
19 tot en met 25 januari 2025... -
Jozef, een rechtvaardig man
12 januari 2025ds. Hans SlotmanMattheus 1: 18-25... -
10 november geen dienst in de Wilhelminakerk
Zondag 10 november is er een gezamenlijke...